söndag 9 oktober 2011

Den magiska hjälmen : Kung Neos lejon 1 av Jan Kjær

Mik är soldat i kung Neos armé och han kämpar för att få vara med i kung Neos lejon. Kung Neos lejon är de allra bästa soldaterna i armén och de får de allra farligaste uppdragen. Berättelsen börjar när Mik väntar på att han ska få lov att göra kungens prov för att bevisa att han är ett lejon, och en dag blir han kallad till kungen. Kungen ger Mik i uppdrag att hitta en gyllene, magisk hjälm, och detta ska vara hans prov. Men han får inte lov att utföra uppdraget ensam utan en tjej som heter Kira, som kan dödsmagi, ska också följa med. En till ska följa med och det är Bruto, som också kämpar för att få vara ett lejon. Bruto och Mik tycker verkligen inte om varandra och de blir lite sura när de inser att de måste samarbeta. Något de har väldigt svårt för. Dessutom är det här uppdraget inte riktigt som de trott...

Den magiska hjälmen som är del 1 i Jan Kjærs serie Kung Neos lejon är en fantasybok för de som börjat läsa men som inte är nybörjare. Boken är gjord enligt Jan Kjærs link-system som han själv arbetat fram, där bild och text är anpassat på bästa möjliga sätt för att underlätta läsningen. Jag tycker det är bra att någon tänkt på att ha bilder som överensstämmer med texten vilket inte alltid är fallet med böcker som innehåller illustrationer. Sen kan jag tycka att det ibland i denna bok blir lite rörigt med bilder i bilder men överlag gillar jag utformningen av boken.

Den magiska hjälmen är som sagt lättläst (2 prickar enligt Hegas läsnivåer) och jag att den kan locka många barn till läsning. Jan Kjær har ju varit inblandad i Taynikma-böckerna som är så omåttligt populära och jag misstänker att denna serie blir en ny favorit. Berättelsen är bra med magi, action, hjältar och hinder som måste överkommas.

Boken rekommenderas framförallt till barn i lågstadiet som, som jag nämnde ovan, inte är nybörjare, men kan läsas av mellanstadiebarn också. Dock får man tänka på att språket är gjort för att vara lätt att läsa vilket jag ibland kan tycka kännas uppstyckat och konstigt.

Betyg: 3,5/5

Författare: Jan Kjær
Titel: Den magiska hjälmen - Kung Neos lejon 1
ISBN: 978-91-86625-34-4
Förlag: Hegas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar