söndag 4 mars 2012

Tor och magins mästare av Kevin Crossley-Holland

Jag sticker in en lite mindre bok här i väntan på I nattens mörker som jag inte fått läst på grund av min förkylning som fortfarande hänger i. Jag vill dock bjuda på en recension så jag tog och läste denna lilla bok så att ni får något nytt.

Asaguden Tor får för sig, med lite "hjälp" av den sluge Loke, att han ska bege sig till jättarnas konung och ge honom på moppo. De två ger sig av ditåt men på vägen stannar de hos en bondfamilj där de får stanna över natten. Tyvärr har familjen inget kött att bjuda på varpå Tor slaktar sina getter som drar hans vagn, men säger att de ska vara väldigt försiktiga med getternas ben sedan när de alla ätit. Sonen i familjen är så hungrig att han dock knäcker ett av benen för att suga ut märgen som han tycker är gott. På morgonen har getterna blivit levande igen men Tor märker att den ene geten är halt och blir väldigt arg. Familjen ber om nåd och Tor bestämmer sig att som straff för deras felsteg ta barnen Tjalve och Röskva som tjänare på resan till jättarnas palats.

De fyra följeslagarna lyckas till slut ta sig till jättarnas palats där de blir mottagna med frågan "vad kan ni?". Då börjar en tävling mellan Tjalve, Tor, Loke, och jättarna. Tor känner att det inte går så bra som han från början trodde och börjar känna sig förnedrad och arg, men allt är inte som det ser ut att vara.

Tor och magins mästare ingår i Argassos bokserie Myter och legender och är alltså ett återberättande av denna myt som i alla fall jag fick lära mig i lågstadiet. Dock kan jag påpeka att där är små faktafel men det kanske man inte bryr sig om, om man bara vill ha ett spännande äventyr som ju detta ändå är. Fast författaren verkar inte veta helt vad saker och ting heter och varför vissa saker hände och sådant fel sticker väldigt mycket i mina ögon, t.ex. att människornas värld skulle heta Midgård, vilket är en vanlig missuppfattning.

Boken är liten och nätt och med luft mellan raderna och har några enstaka snygga bilder som lättar upp ytterligare. Boken lämpar sig för barn i 3:an till 5:an och vill man veta lite mer om den riktiga myten så tycker jag att man ska välja en annan källa. Boken är som sagt ett bra äventyr och kommer att uppskattas.

Betyg: 3/5

Författare: Kevin Crossley-Holland
Illustratör: Siku
Titel: Tor och magins mästare
ISBN: 978-91-86579-26-5
Förlag: Argasso

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar