måndag 18 mars 2013

Anaché : Myter från Akkade av Maria Turtschaninoff

Först av allt vill jag be om ursäkt till både författaren och förlaget, för att det tagit så löjligt lång tid för mig att bli klar med boken. Det har framför allt, som jag skrivit tidigare i bloggen, varit på grund av tidsbrist som gjort att jag inte läst klart boken. Men det har även varit så att min läslust inte varit på topp. När jag förra veckan satte mig ner med boken igen för första gången på någon månad så gick det dock som på räls. Och här nedan kommer recensionen. Tack för ert tålamod!

Anaché är yngsta barnet i en familj med fyra medlemmar. Hon har ännu inte genomgått sula, vilket är riten då flickor blir kvinnor. Familjen består av far som är rouk (ung. hövding) i akkadestammen de tillhör - Khalka. Han är kanske en bra och rättvis rouk men dock inte alltid en bra far och make (i alla fall med våra mått mätt). Anachés mor är en lydig hustru som gör allt det som en sådan ska göra men när hon enligt sin maken inte är det tar hon emot sina fysiska straff utan att klaga. Hon ler inte mycket när hennes make är hemma. Anaché har även en äldre bror som heter Huor, och han och Anaché älskar varandra väldigt mycket. Huor lär sin syster att använda knivar och jaga, de rider tillsammans och spelar spel tillsammans. Allt pojkar och män kan, kan snart Anaché också, och kanske till och med bättre. Så ofta de kan är de tillsammans. När Huor genomgått settu (riten då pojkar blir män) träffas de inte lika ofta vilket smärtar både Anaché och Huor.

En dag när de två syskonen är ute och rider så ser Anaché ett djur hon inte sett tidigare. Det är vitt och påminner om ett får men det är inget får. Det tittar på henne och hon vinkar till det och hon tycker det ser ut som att det böjer på huvudet som i en hälsning, sen försvinner det. Hon får senare reda på att det är bergsgeten Pa Jau, akkades skyddsande som valt att följa henne och skydda henne. De möts ibland under natten då Anaché i sömnen, har sina nattvandringar i andarnas värld. De kan inte tala med varandra dock. När så hennes sula är genomförd kan hon tala med Pa Jau men det är inte alltid hon förstår vad han svarar. Sulan var speciell, det var inte som det brukar vara - angakok, stammens shaman, säger att andarna inte vill testa henne nu utan längre fram. De säger att hon kommer att gå "dit hon inte få gå och göra det som är omöjligt. Hon avlar ett barn som inte är hennes och simmar genom berget." Simma genom berget är det som angakokerna gör för att komma till andevärlden, detta kan och får inte kvinnor göra. Angakoks lärling blir arg, han tycker inte att det är acceptabelt att kvinnor ska få göra något alls egentligen.

Denne lärling, som Anaché tyckt varit obehaglig och otäck länge, blir en dag angakok och utmanar den angakok som redan finns i stammen. Och han vinner, det vill säga att den gamle angakok dör väldigt snart. Den nye angakok hatar kvinnor och han vägrar att genomföra sula och att offra till tvillinggudinnan Axeki. Bara männen hjälper han och bara Axekis bror Kummelake får offer. Detta gör Axeki väldigt arg. Det är nu alla problem börjar för alla akkade. Vädret blir dåligt men kvinnorna i Anachés stam förstår att det måste vara för att angakok inte genomförde en sula för en flicka som på grund av detta dog. Därför gör kvinnorna något de inte får göra egentligen, de genomför en rit genom att offra får och genom att göra en ung flicka till Axekis utvalda. Detta gör att Axeki lugnar sig något men när vintern kommer gör den det med besked. Den kommer plötsligt och den är fruktansvärd. Axeki är rasande! Det är under denna vinter som Anaché mot alla odds lyckas överleva, och det är här hon simmar genom berget för första gången. När våren så äntligen tycks komma har allt förändrats. Hennes älskade mor och bror har dött och familjen har förlorat allt. Hon hittar sin far som fått övervintra hos en bekant och nu börjar ett helt nytt liv såsom Anaché aldrig kunnat fantisera, och det blir väldigt svårt för henne.

Denna mäktiga bok, som i övrigt är skitbra, kan man kanske kort säga att den handlar om balans. Balans mellan könen, balans mellan människa och natur/djur, balans mellan gudar/andar och människor, om rika och fattiga. Den känns som en bok som tar upp ämnen som är högst aktuella idag och jag tycker att den skulle kunna användas i skolan för att sedan diskuteras.

Anaché är mycket välskriven och språket gör att man kan se allting framför sig och det är så otroligt vackert, ibland kan man till och med känna vinden som blåser på stäppen, mot ansiktet.

Jag tror att författaren måste ha lagt ner ett massivt forsknigsarbete för att få ihop denna historia, det känns inte som fantasy, det känns som att det skulle kunna ha hänt för väldigt längesedan. Den är enkel men samtidigt komplicerad. Jag är väldigt imponerad!

Det enda negativa jag kan komma på är att jag tycker att omslaget nog eliminerar en del personer. Jag hade till exempel nog inte läst den om jag inte fått boken skickad till mig. Det är lite barnsligt och speglar, enligt mig, inte storheten i boken. Men jag är oerhört glad att jag läst den och jag var rörd när boken tog slut och jag känner att den fortsätter att leva kvar i mig.

Den rekommenderas väldigt varmt till ALLA från 12 och uppåt. Den är beskriven som ungdomsroman men den kan lätt läsas av vuxna också.

Betyg: 5/5

Författare: Maria Turtschaninoff
Titel: Anaché : Myter från akkade
ISBN: 9789515230157
Förlag: Schildt & Söderström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar